Prezes NRL: zakaz udawania lekarza w reklamie to zmiana w dobrym kierunku

MJM/PAP
opublikowano: 02-01-2023, 16:18

1 stycznia 2023 r. wszedł w życie zakaz reklamowania wyrobów medycznych przez lekarza, farmaceutę lub aktora, który odgrywa ich rolę. - To zmiana w bardzo dobrym kierunku. Nie można oszukiwać pacjenta i udawać lekarza, zalecając produkty lecznicze - mówi prezes Naczelnej Rady Lekarskiej Łukasz Jankowski.

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna
Od 1 stycznia 2023 r. reklama wyrobu kierowana do publicznej wiadomości nie będzie mogła wykorzystywać wizerunku osób wykonujących zawody medyczne lub podających się za takie osoby.
Od 1 stycznia 2023 r. reklama wyrobu kierowana do publicznej wiadomości nie będzie mogła wykorzystywać wizerunku osób wykonujących zawody medyczne lub podających się za takie osoby.
iStock

7 kwietnia 2022 r. w życie weszła nowa ustawa o wyrobach medycznych. Niektóre z jej przepisów, jak kwestie reklamy wyrobów medycznych, zaczęły obowiązywać od 1 stycznia 2023 r. Zakaz reklamowania wyrobów medycznych obejmuje lekarza, farmaceutę lub inną osobę, która na potrzeby promocyjne stwarza pozory wykonywania zawodu medycznego.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Wyrobu medycznego już nie zareklamuje aktor w kitlu

Nie można udawać lekarza, by zalecać produkty lecznicze

Zdaniem prezesa NRL tego typu reklamy, w których używany jest wizerunek lekarza, to wprowadzanie w błąd.

– To używanie autorytetu lekarza, udawanie lekarza dla celów komercyjnych, biznesowych. Tak nie powinno być. Powinniśmy mieć świadomość, że lekarz działa na naszą rzecz i dla naszego zdrowia, nie należy wykorzystywać wizerunku lekarza dla korzyści biznesowych czy finansowych. W związku z tym ten zakaz idzie w bardzo dobrym kierunku - powiedział PAP Jankowski.

Jak dodał, to jest zmiana, odpowiadająca na pytanie, czy można oszukiwać pacjentów.

– Otóż nie można, tak jak nie można też udawać, że się jest policjantem i pukać do czyichś drzwi jako policjant. Nie można również udawać lekarza, by w ten sposób ordynować leki, zalecać produkty lecznicze - stwierdził.

Zakaz udawania lekarza w reklamie zwiększa prestiż zawodu

Zakaz tego typu reklam - jak zauważył Jankowski - zwiększa również prestiż zawodu lekarza i relacji lekarz-pacjent.

– Zdarzało się bowiem, że w gabinecie lekarskim pacjenci mówili: widziałem, że inny doktor w reklamie zalecał inny lek. To oznacza, że dla pacjenta nie było jasne, że w reklamie jest przebieraniec, aktor - powiedział szef Naczelnej Rady Lekarskiej.

Zakaz udawania lekarza w reklamie - co zakłada ustawa?

Zgodnie z nowymi regulacjami reklama wyrobu kierowana do publicznej wiadomości musi być sformułowana w sposób zrozumiały dla laika. Zapis ten dotyczy także terminów medycznych i naukowych oraz przywoływania wyników badań naukowych, opinii specjalistów lub literatury specjalistycznej, skierowanych w reklamie do innych odbiorców niż laicy.

Profesjonalistami, według ustawy, są osoby wykonujące zawody medyczne, które mają specjalistyczną wiedzę medyczną i doświadczenie. Laikami – w rozumieniu przepisów – są pacjenci, konsumenci, importerzy, dystrybutorzy czy przeciętni użytkownicy internetu.

Przepisy ustawy zakazują wykorzystywania wizerunku osób wykonujących zawody medyczne. Żadna z występujących w reklamie wyrobu medycznego osób nie będzie mogła podać się za medyka lub przedstawiać produkt w sposób sugerujący wykonywanie zawodu lekarza, farmaceuty, pielęgniarki, ratownika medycznego i innych osób reprezentujących zawód medyczny. Podobny zakaz obowiązuje w odniesieniu do produktów leczniczych.

Reklama nie może także bezpośrednio wzywać dzieci do kupienia, nakłaniać rodziców lub innych dorosłych do zakupu reklamowanych produktów oraz dotyczyć wyrobów nieprzeznaczonych dla laików.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Od 1 stycznia rewolucja w reklamie wyrobów medycznych. Będą duże ograniczenia

MZ: powstanie katalog procedur medycznych dotyczący medycyny estetycznej

Źródło: Puls Farmacji

Najważniejsze dzisiaj
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.