Salon motoryzacyjny w Genewie

Zbigniew Chojecki
opublikowano: 19-03-2008, 00:00

Początkiem nowego sezonu motoryzacyjnego w Europie jest już od lat genewski salon samochodowy. Tam właśnie w połowie marca prezentowane są nowe modele, które jeszcze w tym roku trafią do salonów dilerskich.

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna
Tradycyjnie mocna była w Genewie prezentacja firm japońskich. Strategia Japończyków jest jasna: pozostałe liczące się salony samochodowe w Europie odbywają się we Frankfurcie, Paryżu, Turynie i Barcelonie - słowem tam, gdzie publikę do swych nowych modeli usiłują przekonać przede wszystkim bardzo silni rodzimi producenci. Tymczasem Szwajcaria pozostaje krajem neutralnym, również na gruncie motoryzacyjnym.

Debiut Infiniti

Dlatego to właśnie Genewę wybrali Japończycy na europejski debiut marki Infiniti, będącej luksusowym odgałęzieniem Nissana. Zresztą szefostwo Infiniti będzie miało siedzibę właśnie w Szwajcarii. Wejście Infiniti do Europy to finalny element planu globalizacji marki, która stara się powtórzyć sukces Lexusa. Samochody Infiniti zadebiutowały w roku 1989 w USA i Kanadzie, marka ma swoich importerów również na Tajwanie, w Korei i na Bliskim Wschodzie. W zeszłym roku rozpoczęto sprzedaż w Chinach.
Japończycy zapowiadają sprzedaż linii Infiniti w 19 krajach europejskich od października 2008 roku. Najważniejsze w ofercie będzie auto typu SUV (terenowo-rekreacyjne), które ma bezpośrednio konkurować z BMW X5, Range Roverem Sport i Porsche Cayenne. Wyposażone będzie w silniki V6, a nieco później - także V8.
Kolejnym modelem w ofercie będzie mniejszy crossover Infiniti EX, a więc bezpośredni konkurent BMW X3. Pozostałe dwa modele to sedan i coupé serii G, które zaliczane są do klasy średniej. EX i G napędzane będą silnikami benzynowymi V6 o pojemności skokowej 3,5 litra. Plany przewidują, że w 2010 roku rozpocznie się na rynku europejskim sprzedaż wersji napędzanych silnikami wysokoprężnymi, bez których trudno myśleć o osiągnięciu sukcesu na Starym Kontynencie.

Nowości Nissana

W Genewie obecny był również macierzysty dla marki Infiniti Nissan. Japoński producent zaprezentował trzy premierowe modele: GT-R Coupe (w sprzedaży od marca 2009 r.), nowego Nissana Murano (sprzedaż od października br.) oraz studyjne auto Pivo 2 Concept.
Długo oczekiwane GT-R wyposażono w 3,8-litrowy motor V6 rozwijający 480 koni mechanicznych oraz jeden z najbardziej zaawansowanych napędów na cztery koła, jaki kiedykolwiek powstał. Skrzynia biegów ma podwójne sprzęgło, a przełożenia zmienia się przy użyciu manetek umieszczonych pod kierownicą.
Nowy Murano występować będzie z 3,5-litrowym silnikiem VQ, który dostarcza 265 KM. Jak zapewnia producent, auto będzie jeszcze wygodniejsze i przestronniejsze niż jego poprzednik. Będzie to również pierwszy dostępny w Europie samochód mający specjalną powłokę lakierniczą Scratch Shield Paint, która ma chronić karoserię przed zadrapaniami typowymi dla codziennego użytkowania.

Oferta Subaru

Na ekspozycji firmy Subaru, oprócz koncepcyjnego modelu G4e i elektrycznego R1e, japoński producent pokazał długo oczekiwane nowości: Legacy oraz Outbacka z 2-litrowym silnikiem wysokoprężnym, a także trzecią generację popularnego Forestera.
Silnik wysokoprężny (jak zawsze u Subaru typu boxer, a więc o przeciwsobnym układzie cylindrów) firma przygotowała specjalnie dla klientów z Europy. Dwulitrowa jednostka rozwija moc 150 KM przy 3600 obr./min i ma maksymalny moment obrotowy 350 Nm przy 1800 obr./min. Sedan z tym silnikiem ma zużywać w cyklu mieszanym ok. 5,6 l oleju napędowego na 100 km. Wysokoprężne Legacy i Outback będą oczywiście wyposażone w filtr cząstek stałych.
Nowy Forester ma być bardzo podobny do pojazdów oferowanych już w Japonii. Podstawową jednostką będzie wolnossący silnik o pojemności 2,0 l, a topową - doładowany 2,5-litrowy boxer, znany z Subaru Impreza WRX. Później pod maskę auta trafi również wspomniany już silnik wysokoprężny. Auto ma oferować w standardzie system stabilizacji toru jazdy Vehicle Dynamics Control (VDC).

Modele Mitsubishi i Hondy

Firma Mitsubishi zaprezentowała model Prototype-S, który jest studyjną zapowiedzią jesiennego debiutu Lancera Sportback oraz elektrycznie napędzany pojazd i-EV.
Dużo większy ciężar gatunkowy miała jednak prezentacja koncernu Honda, na którego stoisku zadebiutowała długo oczekiwana, całkowicie nowa, europejska odmiana modelu Accord. Auto wejdzie do sprzedaży jednocześnie w wersji Tourer (kombi) oraz jako sedan. Nowa jest gama silnikowa, w której skład wchodzą unowocześnione jednostki benzynowe 2.0/156 KM i 2.4/200 KM oraz całkiem nowy diesel 2.2 i-DTEC o mocy 150 KM i momencie obrotowym 350 Nm.

Nowa generacja Lancii

Wśród propozycji producentów europejskich emocje budziła Lancia trzeciej generacji. Po premierze Fiata Bravo nie spodziewano się już bowiem nic szczególnego od włoskiego koncernu. Jednak nowa Lancia Delta będzie jeszcze ładniejsza, za to na pewno mniej dostępna dla przeciętnych śmiertelników niż nowe Bravo, z którego pochodzi większość elementów konstrukcyjnych. Jest to też pierwszy zupełnie nowy produkt włoskiej marki od czasu debiutu minivana o nazwie Musa (rok 2004).
Nazwa nowości nawiązuje do popularnego przed laty modelu (m.in. zdobywcy prestiżowego tytułu Najlepszego Samochodu Europy w roku 1980), który święcił wielkie triumfy na arenie sportowej. Auto wykorzystuje zmodyfikowaną płytę podłogową z Fiata Bravo. Plany producenta zakładają osiągnięcie rocznej sprzedaży na poziomie 70 tys. egzemplarzy, z czego połowę stanowić mają klienci mieszkający na Półwyspie Apenińskim. Samochód pojawi się w salonach dilerskich we wrześniu.
Oprócz Delty grupa Fiata zaprezentowała model 500 w dwóch skrajnie odmiennych wcieleniach. Wersję nazwaną Aria wyposażono w silnik wysokoprężny 1,3 Multijet 16V z filtrem cząstek stałych i zautomatyzowaną skrzynią biegów z technologią Start&Stop; ograniczającą zużycie paliwa i emisję spalin. Pokazano też topowego Fiata 500 Abarth o agresywnej stylistyce z turbodoładowanym 4-cylindrowym silnikiem 1,4 Fire o mocy 135 KM.

Nadzieje grupy Forda

Na stoisku Forda najważniejsza nowością była miejska Fiesta w swym kolejnym wcieleniu. Oprócz niej uwagę przyciągał stylowy SUV Ford Kuga, a trzecią nowością był Focus CC, który przeszedł gruntowny face lifting, zamykając tym samym proces odmładzania gamy modelowej Focusa.
Podstawowym silnikiem nowej Fiesty będzie jednostka benzynowa o pojemności 1,25 l i mocy 60 KM (jest także odmiana 80 KM). Większa propozycja to 91-konny motor 1.4. Nowością jest silnik 1.6 Ti-VCT o mocy 115 KM, w którym zastosowano technikę zmiennych faz rozrządu. Będą też oczywiście silniki wysokoprężne 1.4 TDCi/68 KM oraz 1.6 TDCi/90 KM. Z kolei Kuga oferowana będzie początkowo tylko z jednym silnikiem - 2-litrowym turbodieslem o mocy 136 KM i momencie obrotowym 340 Nm przy 2000 obr./min.
Nowy Focus Coupé-Cabriolet, z chowanym w bagażniku składanym dachem, będzie produkowany w zakładach włoskiej firmy Pininfarina w Bairo. Przy rozłożonym (zamkniętym) dachu samochód dysponuje najobszerniejszym bagażnikiem w tej klasie o pojemności 534 litrów (po złożeniu dachu 248 litrów).
Spośród nowości innych marek należących do grupy Forda wspomnieć należy o debiucie nowego Volvo XC60. Młodszy brat modelu XC90, którego sukces ma powtórzyć, to wielka nadzieja Volvo. W tej klasie samochodów terenowych są przecież tacy konkurenci, jak m.in. BMW X3, Volkswagen Tiguan i Land Rover Freelander. Z kolei na ekspozycji Jaguara pokazano luksusową odmianę czterodrzwiowej limuzyny Jaguar XJ Portfolio.

GM w ofensywie

Należąca do koncernu GM marka Chevrolet szybko powiększa gamę samochodów kompaktowych. Jej kolejny członek, nowy 5-drzwiowy model Aveo, trafi do sprzedaży już w marcu, a pokazana właśnie w Genewie dynamiczna wersja 3-drzwiowa dotrze do europejskich dilerów czerwcu tego roku. Kupujący będą mieli do wyboru dwa silniki benzynowe: o pojemności 1,2 l i mocy 84 KM oraz o pojemności 1,4 l i mocy 101 KM.
Z kolei Opel chce zdyskontować swój sukces w segmencie aut MPV (małych vanów). Co piąty sprzedawany w Europie samochód Opla należy do tej kategorii. Nowym impulsem do zwiększenia sprzedaży ma być nowa Meriva, której zapowiedzią był koncept prezentowany podczas salonu w Genewie.

Inne auta z Europy

Numerem jeden na stoisku czeskiego producenta była druga generacja flagowego modelu Superb. Samochód radykalnie zmieniono pod względem stylistyki nadwozia. Jego wyróżnikiem jest jedyna w swoim rodzaju podwójna pokrywa bagażnika Twindoor, którą można otwierać tak jak w sedanie lub wraz z tylną szybą (czyli jak w liftbacku).
Renault jako jedna z ostatnich firm dołączyła do producentów aut typu SUV. Model Koleos powstał na podzespołach bratniego Nissana X-Trail i będzie produkowany w Korei. Pod maską znajdziemy silnik benzynowy 2,5 l/171 KM lub jedną z jednostek wysokoprężnych 2,0 dCi (150 KM lub 173 KM). Na stoisku Renault pokazano też Lagunę GT z układem jezdnym Active Drive (z czterema kołami skrętnymi) oraz usportowione Twingo RS.
Największe emocje wzbudził jednak powrót Scirocco. Nowe coupe Volkswagena jest sportowym autem, które ma sprawdzać się w codziennym użytkowaniu. Długość 4,26 m plasuje Scirocco na poziomie Golfa. Jednak jest znacznie bardziej płaskie (wysokość to zaledwie 1,4 m) i prawie tak szerokie, jak Passat (1,81 m). We wnętrzu wygodnie usiądą cztery dorosłe osoby. Z pełną obsadą pasażerską Scirocco dysponuje 292 litrami bagażnika, a po złożeniu tylnych siedzeń pojemność przestrzeni bagażowej rośnie do 755 litrów. W wyposażonym seryjnie w ESP i sportowe zawieszenie aucie montowane będą cztery silniki. Trzy jednostki TSI (z bezpośrednim wtryskiem benzyny) mają moc 122, 160 i 200 KM, natomiast turbodiesel TDI dostarcza maksymalnie 140 KM. Debiut rynkowy najnowszego Volkswagena przewidziano na połowę tego roku.
Bratnia firma Audi pokazała z kolei swój pierwszy seryjny samochód sportowy z silnikiem wysokoprężnym - Audi TT 2,0 TDI quattro. Auto z silnikiem o mocy 170 KM i momencie obrotowym 350 Nm sprzedawane będzie zarówno w wersji coupe, jak i roadster (otwartej). Po długim oczekiwaniu Audi zaprezentowało również swojego SUV-a - model Q7 z potężnym 12-cylindrowym silnikiem wysokoprężnym. Sześciolitrowa jednostka widlasta rozwija oszałamiającą moc 500 KM i ma moment obrotowy wynoszący 1000 Nm! Sprzedaż tego dość niezwykłego auta rozpocznie się w drugiej połowie tego roku.

Źródło: Puls Medycyny

Podpis: Zbigniew Chojecki

Najważniejsze dzisiaj
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.