Wyroby medyczne pod kontrolą
Od 1 maja obowiązują nowe wzory zgłoszeń incydentów medycznych z udziałem wyrobów medycznych. Zmianie uległy także stawki opłat rejestrowych.
Zgodnie z rozporządzeniem ministra zdrowia, zawiadomienie o wystąpieniu incydentu należy przekazać niezwłocznie prezesowi Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych za pomocą faksu lub e-mailem, a następnie w formie pisemnej przesyłką pocztową lub osobiście. Zgłoszenie powinno zawierać datę, miejsce i opis zdarzenia, dane identyfikujące wyrób medyczny, w szczególności nazwę, typ, numer seryjny lub numer partii oraz miejsce nabycia i dane zgłoszeniodawcy.
Wytwórca lub jego autoryzowany przedstawiciel, niezwłocznie po otrzymaniu informacji o incydencie medycznym z udziałem swojego wyrobu, jest zobowiązany do oględzin i badań mających na celu ustalenie przyczyny jego zaistnienia. Zaleca się, by przeprowadzać je z zachowaniem należytej staranności. Po zakończeniu oględzin i badań wytwórca jest zobowiązany do sporządzenia raportu wstępnego na formularzu, którego wzór jest załącznikiem do omawianego rozporządzenia, i przekazania go do Urzędu Rejestracji.
W przypadku incydentu medycznego, który doprowadził do poważnego pogorszenia zdrowia lub śmierci pacjenta, producent musi złożyć wstępny raport najpóźniej w ciągu 10 dni od dnia zaistnienia incydentu.
Od 1 maja obowiązuje także nowe rozporzadzenie w sprawie wzorów formularzy zgłoszeniowych do rejestru wyrobów medycznych. Zmieniły się również regulacje określające wysokość opłat rejestrowych, jakie musi wnieść firma zgłaszająca wyrób medyczny do Urzędu Rejestracji.
Opłaty rejestrowe wynoszą dla:
1) -wyrobu medycznego do różnego przeznaczenia - 170 zł;
2) -wyrobu medycznego do diagnostyki in vitro - 350 zł;
3) -aktywnego wyrobu medycznego do implantacji - 170 zł;
4) -systemu lub zestawu zabiegowego albo sterylizacji wyrobu medycznego dokonywanej przez wytwórcę - 170 zł;
5) -wytwórcy wykonującego wyrób medyczny na zamówienie - 170 zł.
Minister zdrowia wydał również rozporządzenie, w którym uszczegółowił wymagania, jakie powinny spełniać jednostki ubiegające się o status autoryzowanej placówki notyfikującej wyroby medyczne.
Źródło: Puls Medycyny
Podpis: Ewa Szarkowska