Apteka zamknięta z powodu długiej procedury zmiany zezwolenia na jej prowadzenie. Traci farmaceuta i pacjent. Co na to MZ?

IK/Sejm
opublikowano: 22-08-2023, 12:58

Właścicielka apteki złożyła dwa wnioski o zmianę zezwoleń na prowadzenie aptek z powodu zmiany formy organizacyjno-prawnej ze spółki jawnej na jednoosobową działalność gospodarczą. Mimo że przedsiębiorczyni jest farmaceutką i spełnia wymogi Prawa farmaceutycznego, procedura zmiany tego zezwolenia bardzo się przedłuża. A to skutkuje zamkniętą apteką… Czy MZ planuje zmienić procedurę zmiany zezwoleń na prowadzenie aptek?

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna
Farmaceuta
Technik

Jeśli chcesz przeczytać cały artykuł, wypełnij poniższe pola

Twoje dane:

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Healthcare Polska. Twoje dane będą przetwarzane w celu rejestracji w bazie „Pulsu Farmacji”. Jeżeli zapiszesz się na newsletter, będziemy przetwarzać Twoje dane w celu jego wysyłki. Jeśli wyrazisz odpowiednią zgodę, możemy przetwarzać Twoje dane również w celu wysyłki informacji handlowych drogą elektroniczną lub telefoniczną dotyczących produktów i usług własnych lub partnerów Administratora. Więcej informacji, w tym o przysługujących Ci prawach, znajdziesz w Polityce Prywatności.

Jeśli chcesz przeczytać cały artykuł, wypełnij poniższe pola

Twoje dane:

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Healthcare Polska. Twoje dane będą przetwarzane w celu rejestracji w bazie „Pulsu Farmacji”. Jeżeli zapiszesz się na newsletter, będziemy przetwarzać Twoje dane w celu jego wysyłki. Jeśli wyrazisz odpowiednią zgodę, możemy przetwarzać Twoje dane również w celu wysyłki informacji handlowych drogą elektroniczną lub telefoniczną dotyczących produktów i usług własnych lub partnerów Administratora. Więcej informacji, w tym o przysługujących Ci prawach, znajdziesz w Polityce Prywatności.

Michał Jaros zwraca uwagę, że apteki pozostają zamknięte od maja.
Michał Jaros zwraca uwagę, że apteki pozostają zamknięte od maja.
FOT. Archiwum

27 lipca 2023 r. do ministra zdrowia wpłynęła interpelacja w sprawie procedury zmiany zezwoleń na prowadzenie aptek, wystosowana przez posła Michała Jarosa. 17 sierpnia odpowiedź w tej sprawie przesłał wiceminister zdrowia Maciej Miłkowski.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Zakładanie aptek „na słupa” - na czym polega problem, który ma rozwiązać doszczelnienie AdA?

Konsekwencją długiej procedury zamknięta apteka

Michał Jaros opisuje w interpelacji, że zwróciła się do niego z prośbą o pomoc właścicielka apteki. Wskazała, że procedura związana ze zmianą zezwoleń na prowadzenie aptek w jej przypadku trwa bardzo długo. Ze względu na trwanie tego procesu apteka pozostaje zamknięta. Sytuacja jest dużym utrudnieniem nie tylko dla samej zainteresowanej, ale przede wszystkim dla klientów apteki.

“Zgodnie z obowiązującymi przepisami wszystkie przepisane opakowania jednego leku trzeba wykupić w tej samej aptece, w której zostało wykupione pierwsze opakowanie. W sytuacji gdy apteka, w której rozpoczęto realizację recepty, zostaje zamknięta, realizacja recepty zostaje zamrożona. Konieczne jest wówczas ponowne udanie się do lekarza, w tym często lekarza specjalisty, w celu otrzymania nowej recepty, ponieważ oczekiwanie na ponowne otwarcie apteki, w której rozpoczęto realizację recepty, może być szkodliwe dla życia i zdrowia” - opisuje poseł.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Apteki będą miały więcej czasu na dostosowanie się do nowych wymogów

Zmiana ze spółki jawnej na jednoosobową działalność - jasne stanowisko sądów

Jak wynika z interpelacji, zainteresowana złożyła dwa wnioski o zmianę zezwoleń na prowadzenie aptek. Potrzeba ta zaistniała po zmianie formy organizacyjno-prawnej ze spółki jawnej na jednoosobową działalność gospodarczą. Na mocy prawomocnego wyroku sądu przejęła ona majątek spółki jawnej działającej w trybie art. 66 k.s.h. Warto zwrócić uwagę na fakt, że przejęcie majątku spółki, w tym przedsiębiorstwa, nastąpiło z mocy orzeczenia sądowego i niesie ze sobą sukcesję konstytutywną. Przejęcie majątku spółki na podstawie art. 66 k.s.h. pozwala na dalsze funkcjonowanie przedsiębiorstwa, choć już w ramach działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie przez zainteresowaną, czyli jednego z dotychczasowych wspólników spółki jawnej. W takim wypadku zachodzi pełne obowiązywanie zasady sukcesji generalnej (rozumianej jako wstąpienie w ogół praw i obowiązków przez nabywcę).

“W orzecznictwie sądów administracyjnych nie budzi żadnych wątpliwości, że w sytuacji, kiedy wspólnikiem spółki jawnej przejmującej przedsiębiorstwo w trybie art. 66 k.s.h. jest magister farmacji, wspólnik ten wraz z przedsiębiorstwem, w skład którego wchodzi apteka ogólnodostępna, przejmuje także zezwolenie na jej prowadzenie. Zainteresowana jest magistrem farmacji i posiada prawo wykonywania zawodu, więc spełnia wymóg określony w art. 99 ust. 4 pkt 1 Prawa farmaceutycznego. Co więcej, dotychczas to wyłącznie zainteresowana prowadziła apteki” - czytamy w interpelacji.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Wlk. Brytania: niedobory personelu zmuszają kolejne apteki do zamknięcia

Zamknięta apteka to koszty dla właściciela i brak leków dla pacjentów

Michał Jaros zwraca uwagę, że apteki pozostają zamknięte od maja. Dotychczas stanowiły one jedyne źródło utrzymania zainteresowanej. Dziś nie generują żadnych zysków, a zainteresowana jest zmuszona ponosić koszty związane z utrzymaniem niedziałającego podmiotu. Ponadto apteki funkcjonowały w niewielkich miejscowościach, których mieszkańcy nie mają alternatywy. Z tego powodu niezwykle istotne jest jak najszybsze zakończenie postępowania przed organem oraz uzyskanie decyzji.

W świetle przedstawionych informacji poseł poprosił o odpowiedź na następujące pytania:

  1. Jaki jest średni czas trwania procedury zmiany zezwoleń na prowadzenie aptek?
  2. Jaki jest postulowany czas trwania procedury zmiany zezwoleń na prowadzenie aptek?
  3. Czy planuje się wprowadzenie zmian w procedurze zmiany zezwoleń na prowadzenie aptek? Jeśli tak, poseł prosił o wskazanie, co podlegać będzie zmianie.
  4. Czy procedura zmiany zezwoleń na prowadzenie aptek w opisanym kształcie stanowi zaniedbanie ze strony podmiotów odpowiedzialnych za przeprowadzenie procesów?
  5. W jaki sposób realizowana jest zasada pewności prawa, skoro zainteresowana spełnia określone prawem wymogi, a mimo to nie uzyskuje stosownych zezwoleń?

Postępowaniami w sprawie zezwoleń na prowadzenie apteki zajmuje się WIF

W odpowiedzi na interpelację wiceminister zdrowia Maciej Miłkowski przypomniał, że zgodnie z art. 99 ust. 2 ustawy z 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne udzielenie, odmowa udzielenia, zmiana, cofnięcie lub stwierdzenie wygaśnięcia zezwolenia na prowadzenie apteki należy do wojewódzkiego inspektora farmaceutycznego. Do weryfikacji zgodności z prawem decyzji wydanej w przedmiocie zmiany zezwolenia na prowadzenie apteki ogólnodostępnej w postępowaniu odwoławczym jako organ drugiej instancji uprawniony jest Główny Inspektor Farmaceutyczny.

Orzekanie w pierwszej instancji należy do WIF, który przeprowadza w danej sprawie stosowne postępowanie. Zmiana zezwolenia na prowadzenie apteki dokonywana jest w ramach postępowania administracyjnego regulowanego przepisami ustawy z 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego. Nie obowiązują w tym zakresie żadne odrębne procedury administracyjne. Postępowania administracyjne w przedmiocie zmiany zezwolenia na prowadzenie apteki z reguły mają obszerny i skomplikowany stan faktyczny, wymagający często podjęcia wielu czynności wyjaśniających. Ponadto w postępowaniach tych organy Państwowej Inspekcji Farmaceutycznej są zobligowane do weryfikacji szeregu przesłanek ustawowych wynikających z przepisów ustawy – Prawo farmaceutyczne, które należy zbadać przy rozstrzyganiu danej sprawy, aby było możliwe stwierdzenie, czy dana zmiana jest prawnie dopuszczalna - tłumaczy Maciej Miłkowski.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Sieci apteczne grożą wielomiliardowym arbitrażem

Każda sprawa dotycząca zezwolenia na prowadzenie apteki wymaga indywidualnego postępowania

Jak wyjaśnia dalej wiceminister zdrowia, zmiana zezwolenia nie odbywa się „automatycznie”. W tego rodzaju sprawach istnieje też obszerne orzecznictwo Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie i Naczelnego Sądu Administracyjnego, które niejednokrotnie jest rozbieżne, a które organ winien w każdej sprawie przeanalizować (w zakresie zmian podmiotowych zezwoleniobiorców i kognicji organów w postępowaniach w tym przedmiocie). Każda sprawa administracyjna wymaga indywidualnej analizy i oceny konkretnego przypadku w oparciu o zindywidualizowany oraz oceniony w całokształcie stan faktyczny i prawny.

“Nie można zatem założyć z góry określonego czasu trwania postępowania. Natomiast o dodatkowym czasie prowadzenia postępowania strona jest każdorazowo informowana. Aktualnie nie przewiduje się zmian przepisów normujących przebieg tego rodzaju postępowań” - czytamy w odpowiedzi MZ.

Najważniejsze dzisiaj
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.